Domov > Letiská >

 Princess Juliana International Airport (IATA: SXM, ICAO: TNCM), taktiež známe pod názvom medzinárodné letisko Saint Maarten. Saint Maarten je pomenovanie pre časť ostrova Svätý Martin, ktorý sa nachádza na hranici Karibiku a Atlantického oceána. Jedná sa o južnú časť, ktorá patrí pod správu Holandského kráľovstva. Hlavným mestom je Philipsburg. V roku 2007 letisko odbavilo 1 647 824  cestujúcich a zaznamenalo 103 650 pohybov lietadiel. Letisko slúži ako hub pre okolité ostrovy tzv. holandské Antily: Anguilla, Saba, St. Barthélmy a St. Eustatius. Je pomenované po korunnej princeznej Juliane z Holandska, ktorá pristála na letisku v roku 1944. Rok nato bolo letisko otvorené. Na francúzskej strane ostrova sa nachádza menej známe L'Espérance Airport. 

Z dôvodu vzrastajúceho počtu cestujúcich v blízkej budúcnosti sa v roku 1997 schválila masívna modernizácia letiska, ktorá bola rozdelená do troch častí. Prvá časť zahrňovala vylepšenie existujúcich zariadení a rozvoj rôznych častí letiska. Zahrňovala najmä rozšírenie, spevnenie a renováciu vzletovej a pristávacej dráhy (VPD), zvýšenie kapacity pojazdových dráh, stavbu nového apronu a rekonštrukciu starého terminálu. Táto časť bola ukončená v roku 2001. Druhá časť rekonštrukcie zahrnovala rekonštrukciu navigačných zariadení, stavbu novej kontrolnej veže, a stavbu úplne nového terminálu s ročnou kapacitou 2,5 milióna cestujúcich. Zmenami prešla aj VPD, na ktorej boli dobudované tzv. Runway End Safety Areas (RESA) o dĺžke 150m na obidvoch jej stranách, z dôvodu splnenia noriem ICAO (Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo). Stavba novej veže bola ukončená v roku 2004, zatiaľ čo terminál bol dokončený v roku 2006. 

Ak bude predpokladaný vývoj pokračovať aj naďalej, tak je naplánovaná tretia časť, ktorá bude zahrňovať rozšírenie odletového terminálu a stavbu paralelnej pojazdovej dráhy. Súčasný dráhový systém letiska pozostáva z dráhy 09/27, ktorá bola v roku 2008, v dôsledku zmeny magnetickej deklinácie premenovaná na 10/28 a je dlhá 2300 metrov. 

To čo robí letisko zaujímavé a zároveň aj veľmi nebezpečné je okolitá morfológia terénu. Na jednej strane prebieha priblíženie na dráhu 10 ponad vodnú hladinu a na strane druhej odlet komplikuje horský masív, vďaka ktorému sú piloti nútení vykonať prvú otočku tesne po „odlepení“ z dráhy. Asi najznámejšie fotky a videá vznikajú pri tzv. final approach, ktoré prebieha len pár metrov nad svetoznámou plážou Maho Beach. Práve možnosť pocítiť na vlastnej koži silu tých najväčších strojov, robí z tohto letiska jedno z najfascinujúcejších letísk nielen medzi fanúšikmi letectva ale aj medzi obyčajnými ľudmi. 

Navzdory toho, že sa jedná o pomerne nebezpečné letisko, tak v doterajšej histórii našťastie nenájdeme žiadne záznamy o vážnej dopravnej nehode, okrem nehody letu ALM 980, ktoré havarovalo 48 km od ostrova St. Croix v roku 1970, po niekoľkých neúspešných pokusoch o pristátie na PJIA. 
 
Pristátie z kokpitu
 
čo dokážu motory Jumba :)