Medzi burácajúcimi stíhačkami a lesknúcimi sa najmodernejšími dopravnými lietadlami si na tohtoročnej Paris Air Show užil svoju chvíľku slávy aj jeden starší, pomaly sa pohybujúci Airbus A320. A práve jeho tichý a pomalý pohyb po ploche letiska bolo to, čo priťahovalo jeho pozornosť. Jeho pohyb totiž zaisťovalo nové zariadenie EGTS - Electric Green Taxiing System.
Dva roky potom, čo sa dohodli na partnerstve dve najznámejšie spoločnosti z oblasti leteckej techniky Honeywell a Safran, prišli na Paris Air Show s technológiou pre rolovanie lietadiel, ku ktorej nie je potrebné naštartovať motory a spoločnosti tak ušetria cenné palivo.
Jedná sa o pokročilú technológiu, ktorej riadiaca jednotka je umiestnená na kolesách lietadla a energiu čerpá z pomocnej pohonnej jednotky (APU). Výsledkom sú nižšie emisie a prevádzkové náklady, predĺženie životnosti motorov a redukcia hluku na letisku.
Testy ukázali, že systém EGTS je schopný ušetriť na testovanom type lietadla A320 v priemere 3-4% paliva na jeden let. Spoločnosti Honeywell a Safran sa domnievajú, že týmto krokom sú schopné ušetriť spoločnostiam asi 200 tisíc dolárov (151 tisíc eur) na jednom lietadle za rok. Lietadlo vybavené týmto systémom naviac nepotrebuje na vytlačenie zo stojánky tzv. pushback.
EGTS však nie je jediný systém tohto druhu, ktorý je vo vývoji. Lufhansa v spolupráci so spoločnosťou L-3 pracujú na podobnom systéme s názvom WheelTug. Takisto aj Israel Aircraft Industries majú TaxiBot systém, ktorého výhodou by malo byť použitie aj na wide-body lietadlá.
Systém doteraz absolvoval okolo 200 kilometrov rôznych testov na dráhe, pričom ho ešte čakajú testy pri vyšších rýchlostiach a s maximálnou vzletovou hmotnosťou lietadla. Jeho očakávané uvedenie do prevádzky sa predpovedá na rok 2016 a prvými spoločnosťami, ktoré ho začnú využívať by mali byť Air France a Easy Jet.
EasyJetRyanairSkyEuropeWizz Airnemám rád nízkonákladovky!