Domov > Klasické spoločnosti
je národná letecká spoločnosť Českej republiky so sídlom v Praha – Ruzyně. Jej počiatky sa datujú do roku 1923, keď ČSA uskutočnili prvý let na linkde Praha – Bratislava. Zo začiatku sídlili na pražskom letisku v Kbelích, na Ruzyň sa presunuli až po 14 rokoch v roku 1937. Najväčší vývoj nastal po roku 1992, kedy nastala transformácia na akciovú spoločnosť a začala obnova flotily ako aj rozvoj nových liniek. Prevažná časť destinácií sa nachádza v Európe, niekoľko v Ásii a v minulosti lietali aj do Ameriky. Spolu je to takmer 60 liniek. ČSA sú od roku 2001 členmi aliancie SkyTeam, kde ďalej patrí Aeroflot, Air Europa, Air France, Alitalia, Delta Air Lines, KLM, Korean Air a niekoľko ďalšich.
Flotila ČSA prechádza postupnou zmenu z typu Boeing 737-400/500, ktoré sú postupne odpredávané, na lietadlá Airbus (A319-100, A320-200, A321-200), ATR (42-500). Celkovo sa jedná o 38 lietadel. Linky do Ameriky boli obsluhované diaľkovou flotilou tvorenou štyrmi lietadlami Airbus A310-300 (OK-WAB, OK-WAA, OK-YAC, OK-YAD). K charterovým letom slúži v súčasnoti samostatná pobočka ČSA, cestovná kancelária HOLIDAYS Czech Airlines, ktorá má k dispozícii dva Boeingy 737-400 v špeciálnych farbách kancelárie a dva Airbusy A320-200 vo farbách ČSA.
Na území Slovenska je v súčasnosti v prevádzke len linka Praha – Košice, ktorá funguje od roku 1955. V roku 2011 prebehol neúspešný pokus o rozlietanie liniek z Bratislavy do Bruselu, Barcelony, Ríma, Paríža, Amsterdamu a Larnaky, ktoré prepravca postupne utlmoval, až došlo k ich úplnému zrušeniu (6.12.2011). Spolu s nimi došlo aj k zastaveniu letov z Prahy do Popradu a Žiliny, ktoré však spoločnosť plánuje obnoviť. Kedy, je však otázne.
Hospodárska situácia spoločnosti sa však od roku 2005 zhoršuje a nedarí sa ju stabilizovať ani predajom majetku. Za obdobie rokov 2005-2010 vykázala stratu 3,4 miliardy českých korún. Po 75 rokoch musela spoločnosť ukončiť pravidelné linky do Veľkej Británie a dokonca aj vnútroštátnu linku do Brna. Vrchol v množstve prepravených cestujúcich nastal v roku 2006, kedy služby ČSA využilo 5,5 milióna cestujúcich a táto hodnota ostala rovnaká aj v roku 2009.
Flotila ČSA prechádza postupnou zmenu z typu Boeing 737-400/500, ktoré sú postupne odpredávané, na lietadlá Airbus (A319-100, A320-200, A321-200), ATR (42-500). Celkovo sa jedná o 38 lietadel. Linky do Ameriky boli obsluhované diaľkovou flotilou tvorenou štyrmi lietadlami Airbus A310-300 (OK-WAB, OK-WAA, OK-YAC, OK-YAD). K charterovým letom slúži v súčasnoti samostatná pobočka ČSA, cestovná kancelária HOLIDAYS Czech Airlines, ktorá má k dispozícii dva Boeingy 737-400 v špeciálnych farbách kancelárie a dva Airbusy A320-200 vo farbách ČSA.
Na území Slovenska je v súčasnosti v prevádzke len linka Praha – Košice, ktorá funguje od roku 1955. V roku 2011 prebehol neúspešný pokus o rozlietanie liniek z Bratislavy do Bruselu, Barcelony, Ríma, Paríža, Amsterdamu a Larnaky, ktoré prepravca postupne utlmoval, až došlo k ich úplnému zrušeniu (6.12.2011). Spolu s nimi došlo aj k zastaveniu letov z Prahy do Popradu a Žiliny, ktoré však spoločnosť plánuje obnoviť. Kedy, je však otázne.
Hospodárska situácia spoločnosti sa však od roku 2005 zhoršuje a nedarí sa ju stabilizovať ani predajom majetku. Za obdobie rokov 2005-2010 vykázala stratu 3,4 miliardy českých korún. Po 75 rokoch musela spoločnosť ukončiť pravidelné linky do Veľkej Británie a dokonca aj vnútroštátnu linku do Brna. Vrchol v množstve prepravených cestujúcich nastal v roku 2006, kedy služby ČSA využilo 5,5 milióna cestujúcich a táto hodnota ostala rovnaká aj v roku 2009.
Ohnivé peklo sa v hangári F na ruzyňskom letisku rozpútalo v sobotu (9.6.2012) večer, krátko po 21. hodine. Podľa svedkov požiaru predchádzalo niekoľko silných výbuchov, ktoré pravdepodobne súviseli s manipuláciou s horľavo...
České aerolínie plánujú od júna roku 2013 prenajať na operatívny lízing wide-body lietadlo Airbus A330. Týmto krokom sa ČSA po dva a pol roku vrátia na trh diaľkových liniek. Podľa špecifikácie jednotliv&...
ČSA obnovuje letecké spojenie medzi Prahou a Bratislavou. Vracajú sa tak na svoju historicky prvú linku Praha – Bratislava, práve pri 90. výročí založenia spoločnosti a začatia jej prevádzky. Spolu s ňou otvára aj vn&uacu...
Najčítanejšie články
Anketa
Aká je (bola) tvoja obľúbená nízkonákladová aerolinka?
EasyJetRyanairSkyEuropeWizz Airnemám rád nízkonákladovky!
EasyJetRyanairSkyEuropeWizz Airnemám rád nízkonákladovky!