Domov > Letiská >

Najväčšie londýnske letisko Heathrow už dlhodobo sužujú problémy s nedostatočnou kapacitou súčasného dráhového systému. Okrem nedávneho návrhu londýnskeho starostu Borisa Johnsona, ktorý preferuje výstavbu úplne nového centrálneho letiska pre Londýn sa však uvažuje aj o reálnejšej alternatíve, ktorou je výstavba nových vzletovo-pristávacích dráh. Letisko Heathrow nedávno odhalilo plány na výstavbu tretej a štvrtej dráhy, ktoré by mali byť umiestnené na severe resp. juhozápade od existujúceho letiska. Ich dĺžka má byť 3500 metrov a ich súčasťou budú aj nové samostatné terminály.  Ich realizácia by si však vyžiadala rozsiahle úpravy okolia, vrátane asanácie viacerých dedín.

 
Letisko tvrdí, že ich výstavba by bola realizovateľná do roku 2030 za predpokladanú sumu 14-18 miliárd libier, čo je menej ako štvrtina sumy potrebnej na výstavbu nového letiska. Tieto zmeny by umožnili navýšenie kapacity letiska Heathrow na 740 tisíc letov ročne, z aktuálneho limitu 480 tisíc a prepraviť tak až 130 miliónov cestujúcich za rok.

 

Rozšírenie letiska ale naráža na značný odpor verejnosti, ktorá sa obáva zvýšeného hluku a znečistenia v okolí. Letisko kontruje tvrdeniami, že nové dráhy budú vybudované na západ od letiska, čiže aj samotného mesta, čo predstavuje zvýšenie hladiny klesania lietadiel s každým kilometrom o približne 90 metrov. Takisto dodáva, že s vývojom lietadiel a leteckej techniky bude čoraz menej ľudí pociťovať negatívne vplyvy leteckej dopravy a s vybudovaním aj jednej (tretej dráhy) klesne množstvo ľudí ovplyvnených hlukovými dopadmi o 10 až 20% oproti súčasnosti.

 

foto: BBC.uk