Domov > Novinky >

 V piatok 13.04.2012 absolvovala spoločnosť Qantas prvý „biolet“ na území Austrálie. Lietadlo typu Airbus A330 letiace medzi Sydney a Adelaide využilo novú zmes. Palivo obsahuje 50% biozložky, ktorú tvorí špeciálna zmes živočíšneho a rastlinného pôvodu, a 50% štandardného leteckého paliva v kvalite JET-A1. Qantas taktiež zahájil štúdiu, ktorá sa touto problematikou bude zaoberať a vedenie spoločnosti sa potom rozhodne, či bude biopalivo využívať aj na iných linkách. Štúdiu bude financovať austrálska vláda. V roku 2011 testovala toto palivo aj nemecká Lufthansa. Biopalivo je však na európskom trhu nedostatkový tovar, keďže sa výroba tohto paliva ešte naplno nerozbehla. Z tohto dôvodu bol posledný let uskutočnený 12.1.2012. Pri viac ako 110 letoch sa malo ušetriť takmer 1500 ton emisií oxidu uhličitého.
 
Z dôvodu nedostatku biopaliva sa v roku 2011 stretli európske aerolinky, producenti biopalív a Európska komisia aby sa dohodli na zabezpečení výroby až dvoch miliónov ton biopalív pre letecký priemysel do roku 2020. Cieľom projektu je znížiť znečistenie vzduchu zo spaľovania pohonných hmôt. Projektu sa okrem iného zúčastnil výrobca lietadiel Airbus, aerolinky Air France-KLM, British Airways a Lufthansa a výrobca biopaliva Neste Oil.
 
Podľa odhadov sa letecký priemysel podieľa na globálnych emisiách oxidu uhličitého, zhruba dvoma až štyrmi percentami a považuje sa za najrýchlejšie rastúci faktor znečisťovania. Zámerom medzinárodného združenia pre leteckú dopravu (IATA) je znížiť emisie z leteckého priemyslu do roku 2050 o polovicu. Na druhej strane sa ozývajú hlasy, že zelené palivá nie sú naozaj toľko ekologické a prínosné, ako sa pôvodne myslelo. Najmä z dôvodu, že sa na ne využívajú potravinárske plodiny alebo sa pestujú na miestach, kde by mohli byť pestované potraviny. Spoločnosť Boeing je však presvedčená, že biopalivá by sa mohli začať bežne používať v rozmedzí troch až piatich rokov. Opiera sa pri tom o výsledky nedávnych palivových testov, ktoré v praxi realizovali v spolupráci s Virgin Atlantic, Continental, Japan Airlines, Air New Zealand a Qantas. Pri testoch nenastali žiadne výrazné komplikácie a podľa odhadov, ak by sa 100 % súčasného leteckého benzínu nahradilo biopalivami, emisie CO2 zo strany aerolínií by klesli o 80%.................