Domov > Výrobcovia lietadiel > Airbus

Airbus odhalil novú regionálnu variantu svojho Airbusu A330-300, ktorá je štrukturálne identická so základným modelom, ale so zmenami kabíny s cieľom zníženia maximálnej vzletovej hmotnosti (MTOW). Nový model bol predstavený na Aviation Expo v Pekingu, kde Airbus potvrdil, že MTOW bude znížená na 205 ton, zo súčasných 235 ton a dolet bude skrátený na 5 500 kilometrov. Najväčšie zmeny prebehnú v kabíne lietadla, kde budú odstránené kuchynské priestory a miesta určené na odpočinok posádky. Oproti štandardnej A330-300, ktorá má približne 300 miest na sedenie, sa týmito úpravami zvýši prepravná kapacita o 56 miest.

 

„Nemáme v úmysle meniť drak lietadla. Naším cieľom je optimalizovať kabínu lietadla pre čo najviac cestujúcich a zníženie hmotnosti na 200 ton,“ hovorí generálny riaditeľ Airbusu Fabrice Bregier. Doplnil, že v prípade ak bude chcieť aerolinka napríklad za 10 rokov lietadlo používať opäť na dlhé trate, tak nebude problém ho upraviť do pôvodnej konfigurácie.

 

Na rozdiel od A350 a B767, ktoré boli postavené na dlhé trate, bola A330 pôvodne určená na krátke a stredné trate. Okrem iného je A330 najspoľahlivejšie wide-body lietadlo súčasnosti, čo je pre fungovanie na krátkych tratiach s častými rotáciami veľmi podstatné.

 

 Čínsky prezident Airbusu Eric Chen hovorí: „Je to absolútne nevyhnutné na regionálnych trasách, kde nemáte čas na opravu vo vzdialených letiskách. Bude to trvať roky, pokým konkurencia dosiahne podobnú úroveň spoľahlivosť svojich lietadiel. Keď používate lietadlá dlhého doletu na regionálnych linkách tak ich ekonomika vzrastie o 10%. V prípade A330-300 zostanú náklady na jedno sedadlo konkurencieschopné na najbližších 20 až 30 rokov“. Airbus odhaduje, že celkové náklady na prevádzku lietadla budú až o 15% nižšie. Prevádzkové náklady na jedno sedadlo tak budú odpovedať najlepším súčasným lietadlám s jednou uličkou, ale unesú dvojnásobný počet cestujúcich.

 

Prvé lietadlo by sa mohlo objaviť na čínskom nebi už začiatkom roku 2014. Podľa očakávania bude lietadlo okrem Číny vhodné aj v Indii, Strednom východne a juhovýchodnej Ázii. 

 

 

Zdroj: Airbus