Domov > Výrobcovia lietadiel > Boeing

Spoločnosť Boeing zaznamenala v poslednej dobe zvýšené množstvo porúch na najnovšom modeli, Boeingu 787 Dreamliner. Týmito „detskými“ poruchami však prechádza pri zavádzaní do pravidelnej prevádzky väčšina nových lietadiel. Pretrvávajúce problémy by ale mohli poškodiť imidž ako lietadla tak aj celej spoločnosti, ktorej akcie v poslednom období klesli o takmer 5%.
 
Posledné dva závažné incidenty sa odohrali na Bostonskom letisku. Lietadlu B787 spoločnosti Japan Airlines po prílete z Tokya vybuchla batéria v pomocnej energetickej jednotke (APU), čo následnej spôsobilo menší požiar. Deň nato na inom lietadle rovnakého typu a rovnakej spoločnosti uniklo takmer 150 litrov paliva, pre ktorý musel byť odložený štart. Obdobný požiar mohlo spôsobiť aj zlé zapojenie elektrických komponentov na stroji spoločnosti United Airlines, ktoré si však jej pracovníci včas všimli. Problémy sa vyskytujú hlavne na motoroch General Electric GEnx. Pred dvoma mesiacmi jeden z nich zlyhal pri štarte a nedávno bola nájdená trhlina na turbíne toho istého typu. Problém s motormi mali Dreamlinery už dávnejšie, ale týkalo sa to strojov vybavenými motormi Rolls-Royce Trent 1000. Japonské aerolinky ANA museli kvôli tomu päť strojov odstaviť. Na základe týchto udalostí sa americký federálny úrad pre letectvo (FAA) rozhodol nariadiť inšpekcie motorov a palivových systémov vo všetkých lietadlách tohto typu. Motory tohto typu poháňajú okrem B787 aj modernizovanú verziu B747-8 u ktorej sa už takisto zaznamenali menšie poruchy. Na poruchy reagoval aj úrad civilného letectva Číny (CAAC), ktorý doposiaľ neschválil certifikáciu modelu B787 pre prevádzku v ČLR. Rozhodnutie vysvetľuje bezpečnostnými dôvodmi a aj v meškaní plánovaných dodávok. Čínske spoločnosti si doteraz objednali dokopy 41 kusov tohto lietadla.
 
Od prvého letu nového Dreamlinera prebehlo už  14 mesiacov a spoločnosť stihla vyrobiť 83 lietadiel tohto typu.  V súčasnosti opustí každý mesiac výrobnú linku v Everette pät lietadiel a do konca roku 2013 by to malo byť desať.
Na záver ostáva len popriať Boeingu veľa štastia aby sa mu čo najskôr podarilo doladiť tieto problémy a z Dreamlineru sa stal stroj, ktorý sa zapíše do histórie letectva.