Domov > Letiská > Letisko M. R. Štefánika

K nehode lietadla Airbus A300B4-203(F) registrácie EI-EAC cargo spoločnosti DHL  na letisku M.R. Štefánika došlo ráno v piatok 16. novembra . Jednalo sa o pravidelnú linku z Lipska číslo BCS 6321.  Príčinou nehody bol kolaps prednej podvozkovej nohy, ktorá sa pri kontakte s dráhou 04-22 zlomila. Následne lietadlo opustilo dráhu a zastavilo sa celou svojou dĺžkou v trávnatej ploche.  Na palube sa v tom čase nachádzali traja členovia posádky, ktorí neutrpeli žiadne zranenia a ich prevoz do nemocnice nebol nutný. Na miesto havárie boli okamžite vyslané letiskové hasičské a záchranné zložky, ktoré v spolupráci s mestskými evakuovali posádku a zabezpečili lietadlo pre únikom paliva a prípadným požiarom. Kvôli charakteru časti nákladu vznikli obavy o únik rádioaktívnych látok, ktoré sa však následnou exprertízou nepotvrdili.
 
V súvislosti s touto udalosťou nenastali na bratislavskom letisku  žiadne obmedzenia ostatných letov. Prevádzka tak fungovala štandardne na jednej dráhe 13-31. Od 22. novembra, po odstránení havarovaného lietadla a vyčistení dráhy sú opäť v prevádzke obidve dráhy.
 
Na procese vyťahovania lietadla sa zúčastnili špecialisti z ostravského letiska v spolupráci s pražskými kolegami, slovenskej spoločnosti International Rescue System, DHL a bratislavského letiska. Celý proces bol pod dohľadom zástupcov prevádzkovateľa, poisťovne a vyšetrovateľov. Lietadlo muselo byť pomocou žeriavu a vzduchových vankúšov vyzdvihnuté do vodorovnej polohy, v ktorej bolo možné vyložiť prepravovaný náklad. Nasledovalo vytiahnutie lietadla na dráhu a jeho presun na dočasnú, bývalú vojenskú stojánku, kde bude čakať na svoj osud. Avšak vzhľadom na vek a mieru poškodenia sa dá predpokladať jeho zošrotovanie alebo bude použitý ako „darca orgánov“ , teda na náhradné diely.
 
Krátko po nehode a odstránení lietadla začalo vyšetrovanie tejto udalosti. Vzhľadom nato, že sa jedná o lietadlo Airbus, ktorého výrobcom je Francúzsko, Letecký a námorný vyšetrovací ústav MDVRR SR prizval k vyšetrovaniu francúzsky úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd - BEA (Bureau d\'Enquêtes et d\'Analyses pour la sécurité de l\'aviation civile) a zástupcov firmy Airbus. Výsledok skúmania nehody bude známy v nasledujúcich týždňoch. Jedná sa o najvážnejšiu nehodu od roku 1999, keď v rámci Medzinárodného leteckého dňa SIAD\'99 havarovalo v blízkosti letiska vojenské cvičné lietadlo BAE Hawk 200 britského kráľovského letectva.
 
foto: Airliners.net