Domov > Výrobcovia lietadiel > Boeing

Sága “Dreamliner“ pokračuje ďalej. V súčasnosti všetkých 50 strojov Boeing 787 Dreamliner nemôže z bezpečnostných dôvodov lietať nielen v USA, ale ani v Európe, v Japonsku a Indii. Dôvodom sú obavy z vypuknutia požiaru po sérii incidentov, ku ktorým došlo minulý mesiac.
Úrady v USA a v Japonsku nariadili vyšetrovanie a americký minister dopravy Ray LaHood vyhlásil, že Dreamliner nedostane povolenie na štart dovtedy, kým úrady nebudú mať "1000-percentnú" istotu, že je stroj bezpečný.
 
Boeing je pripravený na inštaláciu upravených batérií do modelu 787, aby mohol pristúpiť k jeho testom. V prípade pozitívnych výsledkov očakáva Boeing od FAA (federálny letecký úrad) schválenie upraveného typu batérie a postupné navrátenie Dreamlinera na oblohu. Testovanie a certifikácia môže znamenať, že B787 sa nevráti do služby skôr ako koncom apríla, prípadne v máji.
 
Po sérii problémov s batériami dreamlinerov obrátili tokijské úrady pozornosť na ich japonského výrobcu firmu GS Yuasa. Yuasa sídli v Kjóte a Boeingu dodáva sporné lítiovo-iónové batérie na model B787. Pretrváva podozrenie, že hlavnou príčinou problémov najmodernejších a prevádzkovo hospodárnych strojov sú práve batérie. Podnetom na vydanie zákazu lietania všetkých B787 bolo nedávne núdzové pristátie lietadla v Japonsku, v ktorom v jednej z dvoch batérií začala vrieť tekutina. GS Yuasa patrí v Japonsku medzi popredných výrobcov lítiovo-iónových batérií. Model Akkus sa už roky používa v zariadeniach spotrebnej elektroniky a slúži aj v elektroautách a hybridných vozidlách.
 
Boeing potvrdil, že upravené riešenie batérií je trvalým riešením a nie iba dočasným krokom. Úprava obsahuje niekoľko vrstiev ochrany miest, ktoré boli označené za pravdepodobné príčiny udalostí. Podľa spoločnosti plne riešia bezpečnostné problémy, ktoré boli zistené, pričom však nevylučujú ďalšie zmeny v systéme batérií. Spolu s týmto opatrením zavádza Boeing aj nový ventilačný systém na ochranu lietadlových systémov. Koncom tohto týždňa sa uskutoční už 60. pozemný test nových systémov. Všetky laboratórne a testovacie práce prebehli vo vývojovom centre v Boeing Field v Seattli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<div style="" \"\\"\\\\"\\\\\\\\"\\\\\\\\\\\\\\\\"\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"text-align:\\\\\\\\\\\\\\\\"\\\\\\\\"\\\\"\\"\"""="">

 

 

 

 

 

Problémy s batériami v B787 spomaľujú produkciu Boeingu

Globálne uzemnenie Boeingu 787-8  spôsobené  niekoľkými núdzovými pristátiami v dôsledku prehrievania nových lítiovo-iónových batérií by mohlo mať vplyv na spustenie výroby predĺženej verzie Dreamlinera 787-9 ako aj najdlhšej, nedávno oznámenej verzie 787-10X. Verzia 787-9 čaká na schválenie návrhu a začiatok montáže, približne v polovici roku 2013. Tieto slová potvrdil aj CEO spoločnosti Boeing Commercial Airplanes Ray Conner, ktorý na leteckej konferencie v New Yorku hovoril o súčasnej situácii B787-8 a o spomalení procesu vývoja jeho dlhšej verzie. Zároveň potvrdil, že v polke roku má produkcia dreamlinera vzrásť oproti dnešným štyrom kusom na sedem kusov za mesiac, pričom koncom roka by to malo byť už desať kusov. Do konca roka má Boeing dodať 60 dreamlinerov, no v dôsledku uzemnenia musia byť predbežne odstavené na priľahlých plochách výrobnej haly v Everette, Washington. 

 

 

 




Súvisiace články